Waarom YOGA goed is voor de MMA , Muay Thai, Boxing, Fitness of Cross Fit sporters.

Waarom YOGA goed is voor de MMA , Muay Thai, Boxing, Fitness of Cross Fit sporters.

Veel mensen denken bij Yoga aan een volle klas met slanke dames in een hele strakke legging, die zich nonchalant helemaal dubbel kunnen leggen. Of erger, sommige denken zelfs dat er allemaal van die geitenwollen-sokken-mensen zitten, die hele dagen vreemde woorden neuriën met waar nog net niet de “Guru” docent zelf op een yogamatje wegzweeft.

Nee integendeel, wees niet bang want dit is zeker niet altijd het geval!

Laten we eerlijk zijn, iedereen die voornamelijk Vechtsport/Martial Arts/Fitness/Crossfit beoefent, als recreant of op hoog niveau, zijn allemaal even gedreven en Uber gemotiveerd.
Met andere woorden, al deze mensen willen zich continue blijven ontwikkelen om betere prestaties te leveren en hebben hier alles voor over. Richt je naast je eigen sport eens op het optimaliseren van je grip, balans, flexibiliteit, kracht en soepelere gewrichten.

Wij geven je 3 belangrijkste redenen waarom jij je deze week nog moet inschrijven voor yogalessen.

1: Flexibiliteit en een betere balans

Een feit is dat tijdens het sparren, je heel snel wilt kunnen reageren ondanks dat je ook veel moet incasseren. Je wilt niet direct uit balans raken als er onverwacht toch een trap of stoot van je tegenstander komt, en je wilt zeker niet op de grond belanden (tenzij je natuurlijk op de grond verder kan, meer hierover in het gedeelte over soepelere gewrichten).

Of merk je, dat jij met alle spiermassa, waarvoor je keihard hebt gewerkt, je toch niet helemaal flexibel genoeg bent?

Ja, dan is Yoga zeker een mooie uitkomst. Tijdens de yoga sta je vaak in diverse poses, die je lang moet aanhouden. Hierdoor train je je spieren op een heel ander niveau. Je spieren worden langer en je bouwt gelijk ook meer flexibiliteit op. Hierdoor vergroot je je bewegingsvrijheid. Heel belangrijk, omdat je langer in diverse poses staat, krijg je gelijk een betere balans. Door een betere balans kan jij je gemakkelijker staande houden tijdens het gevecht en als je verrast wordt door je tegenstander, ben je veel sneller. En uiteraard met een flexibelere heup en flexibelere benen kan je hoger, sneller trappen en sneller wisselen van been. Balans en flexibiliteit leveren je gelijk voordeel op, zowel binnen en buiten de ring.

2: Soepelere gewrichten

Wie heeft er weleens een blessure gehad en had een langer herstel dan dat je voor ogen had? Zeker als gemotiveerde sporter zit je hier nooit op te wachten, we kunnen maximaal een paar dagen toegeven maar daarna is het weer knallen. En hoe ouder we worden, hoe langer het nodig heeft om te genezen.

Wist je dat zich voornamelijk in je gewrichten veel afvalstoffen ophopen?

Anders dan spieren kunnen de gewrichten de afvalstoffen niet zelfstandig afvoeren. Om onze gewrichten heen zitten vloeistoffen welke schoon en gezond moeten blijven. Stijve of ongezonde gewrichten zorgen weer voor disfuncties in je pezen en spieren en dus in je lichaam waardoor je niet goed kan presteren.

Door met regelmaat Yoga te beoefenen zorg je dat deze vloeistoffen continue ververst worden, dat al die afvalstoffen die zich hebben opgehoogd, weer op een goede manier verder kunnen in je lichaam voor afbouw.

Trouwens, als je een grondvechter bent, en heb je gezonde soepele gewrichten, kunnen deze sneller genezen bij blessures. Plus omdat je soepele gewrichten hebt opgebouwd, moet je tegenstander veel meer zijn best doen om je in een klem te leggen want je bent zo buigzaam dat je allang weer eruit bent gekropen.

3: POWERRRR – Kracht!

Jazeker, voor de fitness of crossfit lezers is dit een heel belangrijk punt. Maar nu bedoelen we kracht op een heel ander level. Je weet zelf op welk niveau je nu traint, hoeveel gewichten je kan tillen met Kettlebell, Crossfit of Fitness, en dat jij je tegenstander wel of nog niet genoeg met gemak kan omwerpen. Maar tijdens deze Yoga ga jij een hele les lang je eigen gewicht dragen, en dit ga je zeker voelen!

Je wilt je zeker goed staande kunnen houden tijdens het beoefen van je sport en je wilt een gezonde rug hebben voor tijdens je sport maar ook zeker voor je dagelijkse activiteiten.

Misschien besteed je al wat aandacht tijdens je warming-up aan je buikspieren en misschien had je geen besef dat je juist tijdens de Yoga CONTINUE bezig bent met het opbouwen van een sterkere core.

Ja, nog een keer voor de herhaling, je staat vaak in diverse houdingen die je lang aan moet houden. Maar juist doordat je langer moet blijven staan ben je actief in je core! Je draagt je gehele gewicht in diverse makkelijke maar ook moeilijkere poses die je zelf niet zo snel zal tegenkomen in je eigen sport.

Tevens wordt je gelijk uitgedaagd om op je handen en/of hoofd te staan. En laat deze uitdaging nu net een goede motivatie zijn voor alle gemotiveerde Martialarts of krachtsporters.
Yoga is de nieuwe uitdaging!

BONUS: Je krijgt gelijk een bonuspunt mee, ontspanning.

Zeker voor diegene die bezig zijn met vechtsporten of krachtsporten willen altijd presteren. En dit gaat dan vaak door middel van sneller, harder, meer kunnen dan een ander of je eigen records.

Maar het grootste record wat je kan gaan verbreken is hoe lang of hoeveel jij kan ontspannen!
Juist omdat het prestatiegehalte erg hoog is, verlies je soms het feit dat er na inspanning ook ontspanning komt. En laat dat laatste nu net iets zijn wat het aller moeilijkste is.

Want wees nu eerlijk, iedereen kan hard tegen een bokszak aanslaan (ok, niet getrainde mensen voelen dit gelijk en mogen een ijsverbandje opleggen) of iedereen kan beetje gewicht tillen, maar níét iedereen kan zich ontspannen.
Het is wetenschappelijk bewezen dat tijdens ontspanning/meditatie je de bloeddruk verlaagt, je een sterker immuunsysteem opbouwt, betere focus en concentratie krijgt en je gelukkiger wordt. Trouwens, uiteraard gun je je lichaam direct weer de kans om te herstellen na de sport.

Meld je vandaag nog aan voor onze nieuwe les Warrior Yoga.
Vanaf februari 2017, elke donderdag van 21:00u – 22:00u.